Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Powstaną Koleje Lubuskie? Województwo rozczarowane Polregio

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
30-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Powstaną Koleje Lubuskie? Województwo rozczarowane Polregio
fot. UMWL
Samorząd województwa lubuskiego rozpoczął przygotowania do powołania własnej spółki transportowej. Oprócz regionalnych połączeń kolejowych miałaby ona obsługiwać skomunikowane z nimi linie autobusowe. Główną przyczyną jest rozczarowanie standardem usługi w wykonaniu Polregio – ciągłe zastępowanie pociągów komunikacją autobusową mocno daje się mieszkańcom regionu we znaki.

– Zarząd Województwa Lubuskiego podjął działania zmierzające do utworzenia własnej spółki transportowej (kolej plus komunikacja autobusowa) – informuje Zdzisław Haczek z zespołu prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Zastrzega, że proces taki będzie musiał być długotrwały – być może potrwa kilka lat. – Już jakiś czas temu wyłoniono kancelarię prawną, która jest odpowiedzialna za stronę formalno-prawną oraz przygotowanie dokumentów do wyłonienia spółki – dodaje.

Co z IV Pakietem Kolejowym?

Koncepcja powołania własnej spółki przewozowej nie jest nowa. UMWL sygnalizował ją już w czerwcu. Jak wówczas pisaliśmy, poważnym znakiem zapytania są jednak kwestie prawne: województwa takie jak sąsiednie wielkopolskie czy dolnośląskie, które mają dziś własnych operatorów, powoływały ich w czasie, gdy nie obowiązywały jeszcze przepisy IV Pakietu Kolejowego. Nakładają one na samorządy obowiązek organizowania przetargów na przewozy, co uniemożliwi bezpośrednie powierzenie nowej spółce zadań przewozowych – będzie ona musiała rywalizować w przetargu z innymi, bardziej doświadczonymi i zapewne silniejszymi oferentami. – Prawnicy zakończyli pracę i przekazali koncepcję powstania spółki, biznesplan i projekt umowy, co obecnie musi zostać przeanalizowane – mówi przedstawiciel organizatora transportu (wysłaliśmy już prośbę o doprecyzowanie tej kwestii).

W 2020 r. władze województwa zawarły z Polregio 10-letnią umowę na przewozy. Możliwe, że przygotowania do powołania własnego przewoźnika kolejowo-autobusowego przeciągną się aż do tej daty. Przedstawiciele regionu wspominali jednak w ostatnim czasie, że w związku z masowym odwoływaniem pociągów przez operatora zastanawiają się nad jej wcześniejszym wypowiedzeniem.

Cierpliwość się skończyła?

– Zarząd Województwa Lubuskiego podjął też rozmowy z innymi przewoźnikami i organizatorami na temat przejęcia części połączeń. Są to: Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie i m. in. spółka Arriva. W tej chwili ta możliwość jest analizowana pod względem możliwości technicznych i czasowych, trwa oczekiwanie na propozycje i oferty ze strony przewoźników – uzupełnia Haczek.

Jak pisaliśmy niedawno, liczba nierealizowanych kursów ujętych w rozkładzie jazdy utrzymuje się na wysokim poziomie, a w listopadzie była wręcz najwyższe ze wszystkich dotychczasowych miesięcy roku (wyniosła 687, z czego znacząca większość to właśnie pociągi Polregio). Przewoźnik deklaruje działania na rzecz poprawy sytuacji – ich elementem było m. in. zlecenie audytu w sprawie działalności poprzedniego zarządu, a następnie złożenie zawiadomień do CBA i prokuratury w sprawie wykrytych nieprawidłowości. Organizator transportu wypowiada się jednak na ten temat powściągliwie. – Zarząd Województwa Lubuskiego śledzi poczynania nowego zarządu Polregio, który przejął spółkę w fatalnym stanie. Dostrzegamy podejmowane starania i czekamy na ich efekty – komentuje nasz rozmówca.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Pasażer

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Roman Czubiński 01 października 2024

Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych

Tabor i technika

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Zobacz również:

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Pasażer

Lubuskie: Marszałek upomina Polregio. Problemy pozostają

Roman Czubiński 01 października 2024

Lubuskie chce mieć więcej pociągów dwutrakcyjnych

Tabor i technika

Pociąg Zielona Góra – Berlin wróci do rozkładu

Pasażer

Zielona Góra – Berlin: Niemcy nie chcą połączenia

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5